09 marraskuuta, 2013

Pihavieraat


En ole tainnut täällä vielä avautuakaan mun eräästä lempipuuhasta eli lintujen talviruokinnasta. Kuukausi sitten aloitin tämän talven urakan ja nyt jo saa ihailla aika monikirjavaista vierasjoukkoa. Tänä syksynä ruokapaikalla oli ensimmäisinä viikkoina niin paljon linnuilla kränää, että päätin perustaa toisenkin ruokapaikan josko helpottais reviirikiistoja. Nyt päivittäisiä vieraita ovat talitiaiset, sinitiaiset, varpuset, tilhet, varikset, käpytikka - ja tietenkin meidän Topi! Vielä kun saisin houkuteltua paikalle punatulkkuja, niin olisin kokoelmaan hyvin tyytyväinen. Lintulaudan touhujen seuraaminen on vaan jotenkin niin rauhoittavaa. Siis silloin kun nuo ei revi toisiltaan siipisulkia. 

Tokikin meillä vierailee pihalla jo sellaiset lintuparvimäärät, että päivittäin mulla menee pelkästään auringonkukan siemeniä pari litraa. Topin suihin suuri osa... Mahan koosta päätellen. Talipallot kestää muutaman päivän isossa metallirenkaassa. Parhaiksi ruokintapöntöiksi olen todennut tällaiset helppotäyttöiset muovitelineet. Helppo laittaa litran kauhamitalla kattoa nostamalla täyteen eikä tartte ruuvailla ja kierrellä mitään ylimääräisiä pakkasessakaan. Lisäksi linnut ei pääse istumaan ja sotkemaan jätöksillään jyviä.

Nappasin iltapäivällä ruokapaikkojen vieraista muutaman kuvan. 










Hei! Mitäs toisella lintujen ruokapaikalla tapahtuu?! TOPI!!!

"Whaaaaat? Mua ei saa kuvata! Ai mitäkö teen? Vähän vaan venyttelen tässä."


"Siis maisemia olin ihailemassa vain. ...Ai mikä lintujen ruokapaikka?"

"Hei taliaivo! Pois mun lounaalta!!!"

"Niin, siis nukkumassa olin, pikku päivätirsuleilla ihan vaan."

"Vainiin! Miten niin et usko?"

"No kuule, tätä mieltä mä sun kamerasta ja sun mielipiteistä oon!"

"No hei, vitsivitsi! Kuule, musta tuntuu et noi lintuset tykkäis enemmän noista, noista ...manteleista!
Et viittisit sä, et sä viittis? Ihan vaan sivukorvalla tässä kuullu kun pikkulinnut on laulaneet."
Topi on niin iso persoona <3

-Katjamaarit -

2 kommenttia:

  1. Topilla on hillitön "peruukki". :D Näyttäis vahvasti siltä, että tyyppi on menny härkkimään näpeillään pistorasiaa jossain synkässä elämänvaiheessa. Kansa vaatii lisää Topin seikkailuja jatkossa!

    VastaaPoista
  2. Hehheh! Topilla on tosiaan vähän tuollanen Don King -kampaus ;D Liekö saanut tuta muutaman tiaisen. Tai pistorasian.

    Palataan siis toiveesta vielä talven aikana Topin kuulumisiin. Kunhan ei vaan ennen sitä söis itteään hengiltä :P

    VastaaPoista